Tonys Chocolonely Henkjan 2 Vierkant

Tony Chocolonely

Ondernemer Henk Jan Beltman verwierf in 2011 een meerderheidsbelang in Tony’s Chocolonely en stond aan de basis van de stormachtige groei van het bedrijf. Onlangs nam Tony’s een Belgische chocoladefabriek over, waarmee het merk nu beschikt over een eigen productielocatie. “Rembrandt Fusies & Overnames bleek voor mij de perfecte match.”

Henk Jan: “Slavernij is helaas niet iets uit een ver verleden. Integendeel: wereldwijd werken miljoenen mensen als moderne slaaf. De chocoladebranche vormt daar helaas geen uitzondering op; nog altijd werken zo’n anderhalf miljoen mensen illegaal in de cacaoketen. Om daar iets aan te doen, richtten de makers van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde in 2005 Tony’s Chocolonely op. Het doel: eigen slaafvrije chocolade op de markt brengen.

In 2011 verwierf ik een meerderheidsbelang in het bedrijf. Het was mijn ambitie om Tony’s – vanuit diezelfde doelstelling van 100 procent slaafvrije chocolade – verder te laten groeien. Dat is de afgelopen elf jaar gelukt: van een omzet van 1,5 miljoen zijn we gegroeid naar een omzet van 135 miljoen.

Zo’n gedegen, deskundige partner is goud waard als er opeens allerlei zaken op je afkomen.

De eerste contacten met Rembrandt dateren uit de tijd dat ik Tony’s overnam. Via Rabobank en via een voormalig collega leerde ik Menno Stuker kennen. Hij bleek de perfecte match voor mij; hij had duidelijk vaker met het overnamebijltje gehakt en wist me uitstekend te adviseren over wat ik wel en niet moest doen. Zo’n gedegen, deskundige partner is goud waard als er opeens allerlei zaken op je afkomen.

Ook op persoonlijk vlak klikte het erg goed, en in de loop der jaren groeide Menno uit tot een betrouwbare, onafhankelijke sparringpartner. Voordat ik Tony’s overnam werkte ik onder meer bij multinationals als Heineken en Vrumona, maar de dynamiek van het ondernemerschap is heel anders. Menno heeft me daar uitstekend in begeleid. Zo was hij het die me wees op het belang van een goede cashflow. Adviezen die ik nooit meer vergeet.

Ook op persoonlijk vlak klikte het erg goed, en in de loop der jaren groeide Menno uit tot een betrouwbare, onafhankelijke sparringpartner.

Tony’s Chocolonly doet al sinds het prille begin zaken met de Belgische chocoladefabriek Althaea-De Laet. Toen voor dit familiebedrijf helaas geen opvolger voorhanden was, besloten wij – als grootste afnemer – de fabriek over te nemen. Ook in dit traject heeft Rembrandt ons uitstekend begeleid, met als resultaat dat we nu onze eigen productielocatie hebben.

Als je in goede harmonie een bedrijf kunt overnemen, is dat onbetaalbaar.

We wilden een prijs betalen die aan beide kanten goed werkt. Je kunt wel tot het gaatje willen gaan in de race om de laagste prijs, maar zo’n spel leidt onherroepelijk tot een vertrouwensbreuk en een gebrek aan respect. Uiteindelijk is een soepele overdracht waarbij je misschien nét iets meer betaalt veel belangrijker. Als je in goede harmonie een bedrijf kunt overnemen, is dat onbetaalbaar. Dat is wel de belangrijkste les die ik in dit overnametraject heb meegekregen.

Voor mij persoonlijk markeert deze nieuwe groeifase het einde van mijn dagelijkse betrokkenheid bij Tony’s; ik blijf aandeelhouder, maar de dagelijkse leiding heb ik overgedragen aan Douglas Lamont. Zelf stort ik me in een nieuw ondernemersavontuur: een wijnhuis waarmee we onder de noemer No House Wine duurzame wijn produceren, en waarbij we van de opbrengsten – samen met Stichting HomePlan – huizen bouwen in Zuid-Afrika. Eén ding weet ik zeker: de band met Rembrandt blijft bestaan.”

Oog voor de toekomst.

Eerlijk, gedegen en doordacht. Uw toekomstplannen verdienen het beste advies. Onze aanpak volgt een strak begeleid traject, dat leidt tot een in alle opzichten succesvolle transactie. Benieuwd naar de mogelijkheden? Via onderstaande opties komen wij graag in contact.

Ondernemers aan het woord

Ieder overnameproces is uniek. Ondernemers die u voor gingen, herkennen uw ambities, vragen en uitdagingen. Lees hier hoe zij de samenwerking met Rembrandt M&A hebben ervaren.

  • “Goed inzicht in de markt en zeer betrokken procesbegeleiding”

    Jos Hugense
    Meatless

  • “Rembrandt gaat niet voor het snelle succes”

    Wim en Marrit Smits
    Jollein

Onze adviseurs helpen u graag.