Meatless

Jos: “Toen ik in 2005 Meatless begon, werd die keuze vooral ingegeven door de wens tot diversificatie. Vanuit ons vleesverwerkende bedrijf voorzag ik dat het perspectief voor vlees op termijn lastiger zou worden, en dus leek het me goed om daarnaast óók plantaardige vleesvervangers te gaan maken.
Al snel groeide onze plantaardige productie flink en hevelden we onze vleesactiviteiten over naar een ander bedrijf. Zeker na 2010 ging het snel; er was geen jaar dat we minder dan 20 procent groeiden. De laatste jaren liepen de jaarlijkse groeipercentages op naar 25 en zelfs 50 procent.
Ik speelde al een poosje met de gedachte om het bedrijf te verkopen. We stonden aan de vooravond van flinke investeringen in uitbreiding van de productiecapaciteit. Ook moest het team verder worden uitgebreid, met mensen die die groei kunnen accommoderen. Mijn persoonlijke wens tot langzaam afbouwen stond op gespannen voet met die groei.
Het leek mij dus toch verstandig om een onafhankelijke partij met het juiste netwerk in te schakelen.
Zo ontstond het plan om op zoek te gaan naar een sterke partner die Meatless naar de volgende fase kan brengen. Voor het begeleiden van de overname kwam ik uiteindelijk uit bij Rembrandt. Meatless heeft wel enkele commissarissen en aandeelhouders die ervaring hebben met fusies en overnames, maar zelf had ik dat niet. Het leek ons daarom verstandig om een onafhankelijke partij met het juiste netwerk in te schakelen.
Met Rembrandt heb ik heel prettig en professioneel samengewerkt. Met name bij de waardebepaling en de onderbouwing daarvan was de toegevoegde waarde van Rembrandt groot. In een relatief jonge, snelgroeiende nichemarkt is het gewoon heel lastig om een realistische waarde vast te stellen. Het is een delicaat spel; je zult de waardebepaling deels moeten baseren op de toekomst en deels op de belofte van de markt. Rembrandt slaagde erin om met een goed onderbouwde en – naar later bleek – realistische inschatting van de waarde te komen. Wat daarbij hielp is dat Rembrandt gebruik kon maken van de expertise die aanwezig is binnen Rabobank M&A, dat eerder de verkoop van Vivera aan JBS begeleidde. Ook via die route had Rembrandt zeer goed inzicht in de markt en directe toegang tot alle relevante partijen.
Rembrandt slaagde erin om met een goed onderbouwde en – naar later bleek – realistische inschatting van de waarde te komen.
Uiteindelijk is Meatless verkocht aan Beneo, een dochter van het Duitse beursgenoteerde Südzucker. Ik kende Sudzücker op zich wel, maar tijdens het proces werd duidelijk dat het bedrijf graag de proteïnendivisie van BENEO, producent van functionele ingrediënten voor food, feed en pharma, wilde uitbreiden Zo kwam Südzucker bij ons op het netvlies als potentiële overnamepartner. Gelukkig maar, want onze culturen bleken al snel heel goed bij elkaar te passen.
Onze culturen bleken al snel enorm goed bij elkaar te passen.
Gaandeweg het verkoopproces, in de eerste helft van 2022, werden we wel een beetje zenuwachtig vanwege de Russische inval in Oekraïne en de veranderende economische omstandigheden. De stijgende energieprijzen en de algehele inflatie zijn zorgelijk, zeker ook voor deze sector. Achteraf kijken we gelukkig terug op een succesvol en goed getimed verkooptraject met een koper, die Meatless echt ziet als een belangrijke bouwsteen voor de toekomst.
Ik blijf nog enkele jaren aan als CEO van Meatless, waarbij we ons ten doel hebben gesteld om het bedrijf de komende jaren nog zo’n vier à vijf keer groter te maken. Een ambitieuze en uitdagende stip op de horizon, waar ik graag nog even mijn tanden inzet.”
Rembrandt stoomde Meatless perfect klaar voor de overname
Bram Ledeboer (SHIFT Invest, aandeelhouder in Meatless): SHIFT Invest is van meet af aan als investeerder betrokken geweest bij Meatless. Uiteraard willen we onze aandeelhouders een mooi financieel rendement bieden, maar minstens zo belangrijk vinden we een duurzame impact. Meatless draagt op een hele concrete manier bij aan een betere wereld.
In het verkoopproces werkten Meatless, SHIFT en Rembrandt eendrachtig samen; er was wekelijks en later zelfs dagelijks contact om het hele proces in goede banen te leiden. De ontwikkelingen in Oekraïne zorgden daarbij voor extra spanning; hoe gaat de agrofoodmarkt zich ontwikkelen?
Uiteindelijk hebben we met Sudzücker/Beneo, ondanks de onzekere economische omstandigheden, een hele mooie koper weten te vinden. Rembrandt heeft Meatless daarbij perfect klaargestoomd voor de verkoop.
Eerlijk, gedegen en doordacht. Uw toekomstplannen verdienen het beste advies. Onze aanpak volgt een strak begeleid traject, dat leidt tot een in alle opzichten succesvolle transactie. Benieuwd naar de mogelijkheden? Via onderstaande opties komen wij graag in contact.