Mvb2023 11 25 1003

Jollein

De Assense ondernemers Wim en Marrit Smits verkochten het familiebedrijf Jollein, marktleider in baby- en kinderkamertextiel, aan investeringsmaatschappij Mentha Capital. Rembrandt M&A ondersteunde het echtpaar bij deze transactie, naar volle tevredenheid. “We wilden geen vreemde worden in ons eigen bedrijf.”

Wim en Marrit Smits

Wim: “Mijn vader richtte Jollein in 1973 op. Dankzij zijn inspanningen groeide het bedrijf in de loop der jaren uit tot een internationaal gerenommeerd label voor babytextiel en tafelgerei. Zelf werd ik begin jaren negentig actief in het familiebedrijf, waar ik ook mijn latere echtgenote Marrit ontmoette. Uiteindelijk hebben Marrit en ik het familiebedrijf in 2000 overgenomen. Het bedrijf groeide al jaren gestaag, maar vooral na 2010 ging het snel."

Marrit: “We zagen en zien een enorme groeipotentie voor Jollein. In 2018 volgde een professionaliseringsslag, met de aanstelling van Erwin Hammer als directielid en het aantrekken van diverse nieuwe medewerkers op sleutelposities. Tegelijkertijd hadden Wim en ik steeds vaker het idee dat we pure managers waren geworden en dat het echte ondernemen er een beetje bij in begon te schieten. Op een dag vroegen we ons af: past dit nog wel bij ons? We wilden geen vreemde in ons eigen bedrijf worden.”

Op een dag vroegen we ons af: past dit nog wel bij ons?

Wim: “Als marktleider sta je best wel in de schijnwerpers, ook bij je concurrenten en strategische partijen. In het verleden waren we al eens benaderd door partijen die geïnteresseerd waren in een overname, maar dat hadden we altijd afgehouden. Nu leek ons de tijd rijp om Jollein in de etalage te zetten. Via-via kwamen we daarvoor uit bij Rembrandt M&A. Vanaf het eerste gesprek met overnameadviseur John Hoekman voelde dat goed; John combineert kennis, ervaring en slagvaardigheid met een enorme rust.”

Marrit: “Als ondernemer heb je nog wel eens de neiging om dingen te willen forceren, maar John adviseerde ons juist om misschien nog even te wachten met de markt betreden. Samen met Erwin waren we al bezig met het verbeteren van het management, de processen en de systemen om Jollein klaar te stomen voor de volgende groeifase.

John stelde voor dat als we nog wat meer tijd zouden nemen om onze onderneming verder verkoopklaar te maken, dit gunstig zou zijn voor de waardering en daarmee voor het eindresultaat. Dat is tekenend voor de aanpak van Rembrandt: na een gedegen analyse, nemen ze weloverwogen beslissingen en gaan niet voor het snelle succes. Overigens was het héle team vanuit Rembrandt enorm kundig.”

Na een gedegen analyse, nemen ze weloverwogen beslissingen en gaan niet voor het snelle succes.

Wim: “Toen we eenmaal actief de markt opgingen, was er meteen veel interesse – meer zelfs dan wijzelf en Rembrandt verwacht hadden. Daar zaten veel interessante partijen tussen, maar vooral bij Mentha Capital hadden we meteen een goed gevoel. Ze zijn net als wij nuchter en pragmatisch ingesteld, met een luid kloppend retailhart. Door de scherpe vragen die ze stelden, merkten we dat ze echt doorgrondden wat er in onze markt speelt.”

John combineert kennis, ervaring en slagvaardigheid met een enorme rust.

Marrit: “Je kunt je voorstellen dat het voor onze medewerkers een flinke omschakeling was toen we besloten om het bedrijf te verkopen; wij wáren Jollein in hun ogen. Des te mooier om te zien dat Mentha onze visie en strategie nu succesvol voortzet; met respect voor het verleden en vanuit de stevige ambitie om Jollein verder te laten groeien.”

Oog voor de toekomst.

Eerlijk, gedegen en doordacht. Uw toekomstplannen verdienen het beste advies. Onze aanpak volgt een strak begeleid traject, dat leidt tot een in alle opzichten succesvolle transactie. Benieuwd naar de mogelijkheden? Via onderstaande opties komen wij graag in contact.

Onze adviseurs helpen u graag.