Foto Patrick Cepero High Res

Cruisewinkel.nl

Na de verkoop van ‘zijn’ cruisewinkel.nl aan het Duitse e-hoi, bleef oprichter Patrick Cépèro nog een tijdje aan als directeur. Hij kijkt zeer tevreden terug op zowel het verkoopproces als op de periode daarná. “Bij zo’n complex verkoopproces kun je eigenlijk niet zonder externe adviseur.”

Patrick Cépèro

Patrick: “Toen ik in 2005 samen met een compagnon Cruisewinkel begon, waren we binnen de reisbranche één van de eerste grote aanbieders met een online boekingssysteem. Maar na een tijdje keek de concurrentie de kunst van ons af en ontwikkelde zich steeds sneller. We hadden twee opties: óf we gaan onze site drastisch verbouwen, óf we verkopen het bedrijf aan een goede partij.

Uiteindelijk viel de keuze op die laatste optie. Ik was ervan overtuigd dat we zelf wel een goede koper zouden kunnen vinden, maar mijn compagnon – die op dat moment alleen nog aandeelhouder was – wist me te overtuigen van het nut van een externe adviseur. Zo kwamen we terecht bij Rembrandt Fusies & Overnames; een deskundige club, met wie het direct klikte. Dat Rabobank aandeelhouder is, wekte extra vertrouwen.

Zo kwamen we terecht bij Rembrandt M&A; een deskundige club, met wie het direct klikte.

Na diverse voorgesprekken en de waardebepaling, gingen we samen op zoek naar een goede koper. Uiteindelijk kwamen we uit bij e-hoi, een vergelijkbare Duitse online aanbieder van cruises én vakantiehuisjes. De CEO van e-hoi, Detlev Schäferjohann, kende ik al uit de reisbranche en al snel kwam het tot onderhandelingen. Zo’n verkoopproces is altijd spannend. Op een gegeven moment was er wat gesteggel over de onderliggende cijfers. Als compromis kwamen we uit op een earn out-constructie, waarbij ik nog drie jaar zou aanblijven als directeur van e-hoi Benelux.

Eerlijk is eerlijk: dat was even schakelen. Ik was eigenlijk van plan om nog maximaal een halfjaar aan boord te blijven, die plannen werden nu doorkruist. Bovendien ben ik een eigengereide ondernemer pur sang en had ik nog nooit echt onder een baas gewerkt. Gelukkig verzekerde Detlev me dat ik veel vrijheid zou krijgen.

Dat is helemaal uitgekomen; Detlev vertrouwde volledig op mijn expertise en beschouwde me echt als zijn evenknie. Achteraf heb ik dus zeker geen spijt van hoe het is gelopen. Sterker nog: samen hebben we nog twee andere acquisities gedaan – van *Zeetours en van Cruise Travel – en besloot ik in overleg nóg langer aan te blijven als directeur. Uiteindelijk ben ik in het voorjaar van 2022 – nadat we de moeilijke coronaperiode goed waren doorgekomen – alsnog gestopt als directeur en ben ik alleen nog als adviseur betrokken bij het bedrijf.

Ik zou zo weer voor Rembrandt kiezen

Al met al kijk ik nu, zoveel jaar later, met een enorm goed gevoel terug op het verkoopproces. Namens Rembrandt wist Ferdi Kramer de emotie uit het proces te filteren en ons aan de perfecte partner te koppelen. Dat had mijn toenmalige compagnon dus tóch goed gezien: bij zo’n complex verkoopproces kun je eigenlijk niet zonder externe adviseur. Ik zou in elk geval zo weer voor Rembrandt kiezen.”

*Ook deze beide ondernemingen hadden bij de verkoop Rembrandt M&A als adviseur

Oog voor de toekomst.

Eerlijk, gedegen en doordacht. Uw toekomstplannen verdienen het beste advies. Onze aanpak volgt een strak begeleid traject, dat leidt tot een in alle opzichten succesvolle transactie. Benieuwd naar de mogelijkheden? Via onderstaande opties komen wij graag in contact.

Ondernemers aan het woord

Ieder overnameproces is uniek. Ondernemers die u voor gingen, herkennen uw ambities, vragen en uitdagingen. Lees hier hoe zij de samenwerking met Rembrandt M&A hebben ervaren.

  • “Een bedrijfsverkoop is life-changing"

    Jeroen Derwort
    Gamebasics

  • “Rembrandt gaat niet voor het snelle succes”

    Wim en Marrit Smits
    Jollein

Onze adviseurs helpen u graag.