"Binnen vijf maanden hebben we iets bereikt wat normaal jaren duurt"

De verkoop van Domeyn Milieu Adviesgroep: wat als familieoverdracht geen optie is?
Patrick Trikels bouwde in ruim dertig jaar drie succesvolle bedrijven op in de milieusector: Milon, Milab en De Roever, samen Domeyn Milieu Adviesgroep. Toen zijn kinderen aangaven geen interesse te hebben in bedrijfsopvolging, besloot hij het bedrijf te gaan verkopen. Rembrandt M&A begeleidde hem bij dit complexe overnametraject.
Bedrijfsverkoop na drie decennia ondernemerschap
“Als bodemadviseur in de weg- en waterbouw kwam ik voor het eerst in aanraking met het milieuvak op een stortplaats. Ik zag al die afvalstromen en dacht: dit kan toch anders? In 1992 startte ik Milon: een bureau voor milieuonderzoek. Later kwamen daar Milab, een geaccrediteerd milieulaboratorium, en adviesbureau De Roever bij.”
Trikels had altijd al de ambitie om rond zijn zestigste te stoppen. Zijn kinderen hadden altijd al wel interesse in het ondernemerschap, maar gaven eerlijk aan dat deze branche niet per se bij hun interesses past. “Als bedrijfseigenaar vond ik dat in eerste instantie misschien jammer, maar als vader vind ik het natuurlijk alleen maar fijn dat ze hun eigen pad volgen”, Aldus Trikels.
Dit bracht mij de geruststelling dat de continuïteit van het proces altijd gewaarborgd zou zijn.
Zorgvuldige selectie uit dertig kandidaten
Omdat opvolging vanuit de familie geen optie was, moest Trikels actief op zoek naar een nieuwe eigenaar. Trikels vertelt: “Ik heb een stuk of vijf overnamespecialisten geïnterviewd. Voor de begeleiding van het overnametraject kwam ik uiteindelijk via Rabobank uit bij Rembrandt M&A. Hun prima trackrecord binnen de branche trok me mede over de streep."
Onder leiding van sectorhoofd Wilbert van Gerwen stelde Rembrandt M&A een klein team van specialisten samen. Dat gaf Trikels vertrouwen: "Dit bracht mij de geruststelling dat de continuïteit van het proces altijd gewaarborgd zou zijn; iets wat je bij een eenpitter altijd nog maar moet afwachten. Ook de korte lijnen met Rabobank waren belangrijk, gezien de financieringen die geregeld moesten worden.”
Rembrandt M&A benaderde zo’n dertig potentiële partijen binnen hun netwerk. Na een eerste selectieronde bleef er een shortlist van zeven potentiële kopers over. Uiteindelijk viel de keuze op Sansidor, een private equity-maatschappij met zo’n 25 bedrijven in gebouwgebonden dienstverlening. "Wat mij meteen aansprak, was dat zij de overgenomen bedrijven zoveel mogelijk intact laten. Voor onze mensen vond ik het belangrijk dat er zo min mogelijk zou veranderen,” aldus Trikels.
Ik had het echt niet zonder hen kunnen en willen doen; ik heb daar gewoon de kennis niet voor en op dat moment ook niet de rust en het geduld
Complex overnameproces
De verkoop was niet eenvoudig: drie bedrijven, een ondernemingsraad en meerdere aandeelhouders bij Milab. Trikels vertelt: “Het due diligence was terugkijkend het zwaarste onderdeel. We hebben duizenden documenten gedeeld, er kwamen talloze detailvragen terug... Dan is het extra fijn als je een partij als Rembrandt naast je hebt staan. Zij verzekerden me dat dit allemaal gebruikelijk is en dat mijn ondernemingen kerngezond zijn. Ik had het echt niet zonder hen kunnen en willen doen; ik heb daar gewoon de kennis niet voor en op dat moment ook niet de rust en het geduld.”
Naast de zakelijke begeleiding was ook het persoonlijke contact waardevol voor Trikels. “M&A Manager Felix Gulinck en ik spraken regelmatig over meer dan alleen het traject; over hobby’s, kinderen, dat soort zaken. Dat persoonlijke element in zo’n intensief, zakelijk proces vond ik heel prettig.”
De investering in professionele begeleiding heeft zich ruimschoots terugverdiend.
“Mijn belangrijkste advies? Begin echt zo vroeg mogelijk met nadenken over de bedrijfsopvolging en over de vraag hoe je je bedrijf zo goed mogelijk positioneert voor de toekomst", vertelt Trikels over het belang van een gedegen voorbereiding. Achter de schermen was hij zelf al langere tijd bezig om operationele taken steeds meer over te hevelen naar het MT. “Het was van belang om mezelf minder belangrijk te maken voor de bedrijfsvoering. Geen enkele potentiële koper wil een onderneming kopen die primair drijft op één persoon."
Voor Trikels markeert de deal niet alleen het einde van een ondernemershoofdstuk, maar ook het begin van iets nieuws: “Uiteindelijk ben ik zeer content met hoe alles is verlopen; de investering in professionele begeleiding heeft zich ruimschoots terugverdiend. Nu kan ik me richten op de volgende episode in mijn werkzame bestaan: jonge ondernemers helpen en begeleiden, zodat zij kunnen leren van mijn ervaringen.”