1200X800 Mvb2021 11 08 1137 BW

11 tips voor het succesvol verkopen van uw onderneming

Iedere slag telt bij het verkopen van de onderneming. Een succesvolle deal vraagt om een zorgvuldige planning en gedegen voorbereiding. Maar waar begint u, en in welke volgorde? Terwijl ondertussen de onderneming gewoon door moet draaien. Rembrandt M&A heeft de ervaring, expertise én het netwerk om u bij dit proces te begeleiden. In dit artikel vindt u onze 11 tips voor een succesvol verkoopproces.

Denk tijdig na over de opvolging

Misschien wel één van de moeilijkste vragen bij een bedrijfsverkoop: wie is de ideale koper?  Kijkt u naar familieleden, naar iemand uit het huidige management, een strategische koper of Private Equity? Hierbij is ook uw eigen rol van belang. Kiest u een volledige of gedeeltelijke verkoop en hoe lang blijft u zelf nog actief binnen het bedrijf? Antwoord op deze vragen creëert rust en helderheid vroeg in het proces. Dit noemen we ‘de kracht van het plan’.

 

Onderneming verkoopklaar maken

De verkoop van een bedrijf vraagt doorgaans veel tijd en energie. Het kan de nodige emoties met zich meebrengen en soms ook enorm spannend zijn. Start daarom zo’n vijf jaar van tevoren met het verkoopklaar maken van uw onderneming. Dit omvat nadenken over de opvolging, het evalueren van de juridische structuur, contractuele verplichtingen en juridische aspecten, zoals de pensioenregeling en concurrentie- en relatiebedingen.

Een ander essentieel onderdeel van de voorbereiding is het team waarmee u zich omringt. Denk hierbij, naast de overnameadviseur, ook aan een juridisch adviseur en eventueel een extern klankbord; iemand die u goed kent. Dit kan familie zijn, maar ook een raad van commissarissen.

 

Het emotionele aspect

Als gezegd, bij het verkopen van uw bedrijf – misschien wel uw levenswerk - komen ook vaak emoties kijken. Het gaat ten slotte om het bedrijf dat u in al die jaren heeft opgebouwd. Naast de juiste prijs, is ‘een goed gevoel’ een belangrijke factor bij het vinden van de beste koper. Met het oog op de continuïteit: hoe vangt de huidige directie straks alle taken op? Wat gebeurt er met de bedrijfscultuur? Onderschat deze niet-zakelijke aspecten niet. Het is in dit verband verstandig om een externe adviseur te hebben, die de rust bewaart en emoties uitfiltert om de juiste vervolgstappen te zetten.

 

De juiste waarde bepalen

Iedere ondernemer wil het bedrijf vanzelfsprekend tegen de optimale prijs verkopen. Een gedegen waardebepaling is hierbij van cruciaal belang. Zo’n waardebepaling is niet alleen een rekenkundige exercitie, maar tegelijk een brede analyse van het bedrijf, afgezet tegen de markt en de ontwikkelingen daarbinnen. Welke zaken werken door in de ondernemingswaarde? Wat is het onderscheidend vermogen? Wat is er betaald bij andere overnames? Door de juiste analyse en daarop aansluitende voorbereidingen wordt de kans op een goede verkoopprijs een stuk groter.

 

Marktwerking

Stel: een potentiële koper toont interesse in uw bedrijf. Is dit de enige partij of zouden meerdere partijen geïnteresseerd zijn? Vergelijken van diverse kopers (buitenlandse partijen, Private Equity en strategische kopers) geeft inzicht in de verschillende voorwaarden die deze partijen stellen. Dit helpt bij het nemen van de juiste beslissingen. Daarnaast zetten veel geïnteresseerde potentiële kopers net een stap extra wanneer er meer gegadigden zijn. Ook dat kan de kans op het realiseren van een goede verkoopprijs positief beïnvloeden.

 

Goede informatie

Wanneer u in gesprek bent met één of meer potentiële kopers, is het belangrijk om de informatievoorziening goed op orde te hebben. Een professionele overnameadviseur begeleidt u in het verzamelen van de benodigde informatie en legt dit vast in een duidelijk informatiememorandum. Dit voorkomt eventuele misverstanden en maakt de kans op een reële, kwalitatief hoogwaardige bieding een stuk groter.

Een solide informatiememorandum laat de kracht van het bedrijf zien en bevat informatie over de activiteiten, de belangrijkste klanten en leveranciers, de organisatie en groeikansen. Uiteraard is er ook een financieel hoofdstuk: de balans, de winst- en verliesrekening en een prognose van de te verwachten omzet. Met het verstrekken van goede informatie kunnen latere discussies of misverstanden worden voorkomen.

 

Meer dan alleen de prijs

Natuurlijk, de prijs die een koper wil betalen is een enorm belangrijke factor bij de verkoop van uw onderneming. Toch kan het verstandig zijn om ook in een vroeg stadium over de andere belangrijke voorwaarden na te denken. Hoe laat u het bedrijf achter? Wordt het bedrijfspand mee verkocht of gaat dat verhuurd worden aan de koper? Wat betekent de verkoop voor het personeel en in hoeverre is de continuïteit gewaarborgd? Wellicht is het aantrekkelijk om (eerst) een deel van alle aandelen te verkopen, zodat u zich samen met de koper op toekomstige groei kunt richten.

Rondom de betaling van de koopprijs zijn vaak meerdere opties mogelijk; het volledige bedrag wordt ineens overgemaakt of een deel hangt af van de bedrijfsprestaties de komende jaren.

 

Smart Exit?

Niet iedere ondernemer wil zijn of haar bedrijf meteen volledig verkopen. In dat geval kan de Smart Exit van Rembrandt M&A interessant zijn; een unieke transactievorm, waarbij u een deel van uw bedrijfsvermogen veiligstelt, maar ondertussen blijft ondernemen. Het bedrijf wordt gedeeltelijk verkocht aan een groep investeerders, zónder dat u als ondernemer aan zeggenschap inlevert. Na een periode van, bijvoorbeeld, vijf jaar kunt u alsnog de keuze maken voor volledige verkoop.

 

Management Buy-Out (MBO)

Bij een management buy-out nemen één of meerdere personen uit het bestaande managementteam de aandelen van het bedrijf over van de huidige eigenaar. Een groot voordeel is dat het verkoopproces daardoor vaak een stuk korter wordt, met een relatief hoge slagingskans. Ook blijven de opgebouwde reputatie en de bijbehorende bedrijfscultuur waarschijnlijk intact. Om te voorkomen dat de werkrelatie verstoord wordt wanneer u er niet samen uitkomt, is het verstandig een externe, maar betrokken adviseur het proces te laten begeleiden.

 

Internationale kansen

Steeds vaker dienen zich buitenlandse kopers aan op zoek naar uitbreiding in Nederland. Een goede overnameadviseur beschikt ook internationaal over een netwerk dat snel in staat is potentiële kopers te identificeren en eventueel te benaderen. Belangrijk bij een overname door een internationale koper, is dat de culturele verschillen een belangrijke rol kunnen spelen. Veel ervaring door de overname expert bij internationale overnames zal de kans op een succesvol verkoopproces met een buitenlandse koper aanzienlijk vergroten.

 

De volgende slag is aan u

Voorbereiding, tactiek, uitvoering. Een onderneming kopen of verkopen is een veelzijdig en veelal complex traject, dat een totaalbenadering vereist. Iedere slag telt bij de overname, fusie of verkoop van een onderneming. Het is de som der delen die het resultaat bepaalt; strategisch, financieel én persoonlijk. Bij Rembrandt M&A zit dit denken in ons DNA. Wij kennen de dynamiek van de markt én de vragen die spelen bij u als ondernemer. Neem daarom vrijblijvend contact met ons op voor een tijdige voorbereiding op de verkoop van uw onderneming.

Onze adviseurs helpen u graag.