Afdelingd D2 1200X800

Deze voorbereiding is essentieel bij de verkoop van uw bedrijf

Een plan van aanpak om uw bedrijf te verkopen; voor veel ondernemers is dit geen dagelijkse kost. Waar begint u? En hoe maakt u tijd vrij, als het bedrijf gewoon door moet draaien? Overnamespecialist David Linders neemt u mee.

Regelmatig treffen we ondernemers die, nadat het proces eenmaal is afgerond, de verkoop van hun bedrijf heel anders waren aangevlogen. 'Had ik vooraf maar wat meer tijd genomen om me echt goed voor te bereiden, dan was het due diligence-onderzoek niet zo confronterend geweest.' Een ander voorbeeld is het inrichten van bedrijfsprocessen, juist in de jaren voordat u eventueel zou willen verkopen.

Laat je niet onder druk zetten door de kopers

David Linders is projectleider bij Rembrandt M&A. Hoewel het veel voldoening geeft om een ondernemer vanaf het begin bij te kunnen staan, hamert hij er ook op dat een goede voorbereiding veel stress en zorgen kunnen schelen later in het verkoopproces.

'Uit het verhaal van verschillende ondernemers blijkt dat zij niet echt de tijd hadden om zich goed voor te bereiden. Hierdoor komt er opeens enorm veel op u af, terwijl de zaak gewoon door moet draaien. Het algemeen advies luidt dat ondernemers zich vooral niet onder druk moeten laten zetten door de kopende partij. Het is verstandig om na te denken over de weg die u met het bedrijf wilt bewandelen, om daar vervolgens ook echt naar te handelen.'

'Achteraf had ik veel meer vanuit de koper moeten denken.'

Hulp bij de voorbereiding

Rembrandt M&A ondersteunt ondernemers bij de voorbereiding op eventuele verkoop van hun bedrijf. We vragen door op de financiële gegevens, om later bij het due dilligence-onderzoek goed beslagen ten ijs te komen. Er zijn veel zaken waarmee u een paar jaar vóór de start van het verkoopproces al aan de slag kunt.

Een groot deel is het op orde brengen van administratieve zaken; juridische en fiscale structuren, commerciële afspraken en eventueel documentatie rondom AVG. Daarnaast is er een deel operationele voorbereiding. Bedenk bijvoorbeeld wie uit het managementteam (een deel van) uw takenpakket kan overnemen. Zo ziet de koper dat de onderneming niet enkel van u afhankelijk is.

  • David Linders

    David Linders

    Functie
    Senior Director
    Locatie
    Eindhoven

    Ondernemers zijn vaak proactieve mensen. Toon die eigenschap dus ook als het gaat om de verkoop van je bedrijf!

    Maak kennis met David Linders

Interne en externe factoren

David noemt het bereiken van een bepaalde leeftijd als een interne factor. Net zoals het ontbreken van opvolging, in sommige gevallen. Daarnaast ziet de projectleider dat zijn klanten ook in beweging komen omdat zij de liefde voor het ondernemen zijn verloren. Dit als gevolg van toenemende personeelsvraagstukken, administratie en ingewikkelde wet- en regelgeving die met groei gepaard gaan.

"Heb je het over externe factoren die de verkoop van je bedrijf in de kaart kunnen spelen, denk dan aan markten waarin investeringsmaatschappijen met een buy-and-build strategy actief zijn. Deze partijen willen groeien en zijn dan bereid om hogere prijzen te betalen. Het kan zomaar zijn dat op een dag iemand bij u aanklopt omdat diegene het bedrijf wil overnemen. Dan is timing ontzettend belangrijk.”

Zelf aan de slag

'Ondernemers zijn vaak pro-actieve mensen', besluit David. 'Toon die eigenschap dus ook als het gaat om de verkoop van uw bedrijf. Dit gaat deels om het verkoopklaar maken, maar ook om het in de gaten houden van de markt en soms zelfs het eerste gesprek aangaan met potentiële kopers. Hoe fijn is het om een koper te vinden waarvan u zeker weet dat diegene de waarde van uw bedrijf ziet?'

Bent u toe aan de volgende stap en wilt u pro-actief een bedrijfsverkoop onderzoeken? Neem dan rechtstreeks contact op met David.

E-mail David

Onze adviseurs helpen u graag.