Home / Publicaties / Opvolging

Je bedrijf verkopen? Begin op tijd!

Wie zijn bedrijf wil verkopen, heeft de keuze uit tal van verkoopmogelijkheden. Overnamespecialist Ferdi Kramer adviseert om vooral op tijd te beginnen met nadenken over de verkoop van je bedrijf. ‘Dan heb je nog voldoende tijd om het verkoopproces te stroomlijnen.
Bent u exit-ready?
Afdelinga A2 1200X800

De drukste periode van het jaar? Voor Rembrandt Fusies & Overnames is dat vaak de eerste week van januari, vertelt overnamespecialist Ferdi Kramer. ‘Juist in de kerstperiode gaan veel ondernemers nadenken over de toekomst: wat wil ik eigenlijk nog met mijn bedrijf? Soms luidt de conclusie dat de tijd rijp is voor de overdracht van de onderneming.’  

 

Dertigers 

Dat geldt volgens Kramer voor zowel de wat oudere ondernemer (die zijn of haar bedrijf op een goede manier wil overdragen aan een volgende generatie) als voor jongere ondernemers. ‘Steeds vaker zien we dertigers die jarenlang dag en nacht gewerkt hebben aan het opbouwen van hun bedrijf en die nu op zoek zijn naar een partij die hen kan helpen bij the next step. De vraag is echter doorgaans dezelfde: wat zijn de opties als het aankomt op een eventuele bedrijfsoverdracht?’ 

 

Diverse smaken 

De mogelijkheden op dit gebied zijn enorm divers, schetst Kramer. ‘Vaak wordt er voor de opvolging eerst gekeken naar directe en indirecte familieleden of naar leden van het huidige management. Maar ook daarbuiten zijn er tal van opties. Denk aan een buy in-constructie, waarbij een manager van buitenaf zaak overneemt. Bijvoorbeeld een directeur of bedrijfsleider van een concurrent. Of een bankdirecteur die in de loop der jaren is uitgegroeid tot een trusted advisor. Andere opties zijn overname door een private equity-partij of door een strategische koper. Ook kan het een mogelijkheid zijn om het bedrijf naar de beurs te brengen.’ 

 

Informal investors 

Een relatief nieuwe mogelijkheid is verder de zogenoemde ‘smart exit’, vertelt Kramer. ‘Daarbij blijf je ondernemer zelf nog een tijdje aan het roer staan, maar draag je de onderneming wel alvast over aan een aantal informal investors. Het voordeel is dat je voortijdig een deel van je vermogen veiligstelt, terwijl je wel in control blijft. Binnen ons netwerk zitten een aantal informal investors met interesse in zo’n constructie.’ 

 

Emotioneel aspect 

Welke vorm je ook kiest, er komt ontzettend veel kijken bij een goede bedrijfsoverdracht, benadrukt Kramer. ‘Uiteraard vanuit financieel, fiscaal en juridisch oogpunt, maar minstens zo belangrijk is het emotionele aspect. Natuurlijk, sommige ondernemers kunnen het puur zakelijk benaderen, maar vaak is het ook gewoon een proces waar emotie bij komt kijken. Juist dan is het goed om een onafhankelijke derde partij in te schakelen die de verwachtingen aan beide kanten goed weet te managen en die de rust en zorgvuldigheid in het proces bewaakt.’  

 

Nieuwe fase 

Zo bestaan er volgens Kramer nogal wat ‘vooroordelen’ over private equity. ‘Veel ondernemers denken nog altijd dat een private equity-partij er vooral op uit is om in korte tijd zoveel mogelijk winst te maken. Maar dat is allang niet meer altijd zo; private equity is inmiddels een serieuze optie geworden. Het zou dan ook zonde zijn als je deze manier van bedrijfsovername meteen afschrijft. We zien steeds meer partijen die een onderneming echt naar een nieuwe fase kunnen en willen brengen. Ook hier kan een partij met kennis van de mogelijkhedenje hierin objectief adviseren.’ 

 

Zorgvuldig besluit 

Een ander voorbeeld is een bedrijf in een sector die al jaren een enorme consolidatie laat zien, vervolgt Kramer. ‘In zo’n geval is het belangrijk om vóór verkoop een aantal dingen goed op een rijtje te zetten. Wat is op de langere termijn immers het zelfstandig bestaansrecht van de onderneming?’  

Veel adviseurs kijken volgens Kramer niet verder dan de geslaagde deal en de winst op de korte termijn. ‘Terwijl het in zo’n geval juist heel belangrijk is om een goed onderbouwde beslissing te maken. Wellicht concludeer je dat er ook binnen zo’n speelveld van consolidatie ruimte blijft voor onafhankelijke spelers, maar over dat soort vragen zou je wel objectief moeten nadenken.’ 

 

Elke deal is anders 

Ondernemers met verkoopplannen steken hun licht vaak op bij een collega-ondernemer die zijn bedrijf verkocht heeft. Maar uiteindelijk is dat ook maar één ervaring met een specifieke context, benadrukt Kramer. ‘Daarnaast verschillen branches onderling natuurlijk ook. Die ene ervaring zegt dus niet zoveel. Elke deal is weer anders.’  

Denk dus op tijd na over de manier waarop  je je bedrijf op termijn zou willen verkopen, stelt Kramer. ‘Ook al duurt het nog jaren: maak alvast een plan voor de opvolging of overname. Dan heb je nog voldoende tijd om het verkoopproces te stroomlijnen. En om alles goed te regelen, zowel organisatorisch als fiscaal en juridisch.’ 

 

Bent u klaar om uw bedrijf te verkopen? Lees hier alles over exit-readiness.

Onze adviseurs helpen u graag.